torsdag 1. april 2010

Tips til EPLA-selgere PRODUKTBESKRIVELSE

Når jeg kikker rundt på Epla, ser jeg at mange beskriver produktene sine lite. Jeg savner ofte viktig informasjon som hva det er laget av og størrelse. Det har hendt at jeg har tatt meg bryet med å skrive melding og spørre, men som oftest går jeg bare videre til neste butikk.
Så i noen tilfeller vil selgeren ha mistet en kunde.

Sammen med grundig informasjon under ”Om denne butikken”, er en fyldig produktbeskrivelse et signal om at selgeren er seriøs. En god produktbeskrivelse kan også gi meg mer lyst til å kjøpe produktet.

Jeg har hatt butikken StrandRedesign på Etsy i litt over ett år og vil gjerne dele noe av det jeg har lært med dere. Det finnes fantastisk mye informasjon på og i tilknytning til Etsy. Det jeg skriver her, baserer seg på ting jeg har lest på Etsy.com og erfaringer jeg har gjort selv, både som selger og kjøper.

Her kommer noen tips til hvordan du kan skrive en god produktbeskrivelse.

1. Hva er det?
Har produktet flere navn, bør du få med det. Søkefunksjonen på Epla leter etter det du søker på også i produktbeskrivelsen, så det er lurt å få med alt av betydning.

2. Beskriv produktet som om kjøperen ikke kan se det.
Farger, størrelse, hva er det laget av? Har det lommer, glidelås, trykknapper?

3. Hvordan er det laget? Teknikk? Ikke bruk faguttrykk som ingen forstår. I så fall bør du forklare kort.

4. En personlig måte å skrive på forsterker det håndlagde ved produktet ditt. ”Jeg strikket denne lua med ullgarn fra Rauma.”

5. Hvem passer produktet for?
Mor, bestemor, barn, til mannen i ditt liv eller som en vertinnegave?

6. Vedlikehold.
Hvordan skal produktet vaskes/vedlikeholdes?

7. Hvordan føles produktet i bruk?
Er det mykt, varmt, tungt, luftig, solid osv?

8. Hvorfor bør kjøperen velge ditt produkt?
Har det spesielle egenskaper eller er det andre grunner til at ditt produkt er et godt valg?

9. Hva er med på kjøpet? Hvis du bruker rekvisitter når du tar produktbilder eller det er flere produkter som vises, er det viktig å skrive akkurat hva som er med i prisen.

10. Klær bør ha ekstra informasjon i tillegg til størrelse. For eksempel overvidde, lengde, armlengde, tettsittende, osv.

11. Rettskrivning.
Pass på at du ikke har skrivefeil i beskrivelsene.

12. Bilder.
Bruk bildene til å vise produktet ditt godt fram. Du bør ha et som viser gjenstanden fra en god vinkel. Gjerne et utsnitt. Og så av hele produktet. Både forsiden og baksiden hvis den er forskjellig. Det aller beste er om du kan få vist hvordan produktet ser ut i bruk.
Hvis du pakker inn produktet, kan det være positivt å vise hvordan.

13. Inspirasjon.
Det kan være interessant å vite hvor du har fått inspirasjonen til dette produktet fra. Hvis du har brukt en oppskrift, for eksempel fra en bok, synes jeg at man bør skrive det.

Nedenfor følger noen gode eksempler fra Epla.Se hvordan Sting & Ting beskriver kjolene sine.


MONOme krydrer produktbeskrivelsene med inspirasjon, for eksempel dikt.

Blåbær er også et godt eksempel.


ANHo forklarer fint hvor hun har hentet inspirasjonen til produktet sitt.

Hvis det er interesse for det, vil jeg komme tilbake med flere Eplatips senere. Ønsker du det?

18 kommentarer:

  1. Flott innlegg. Jeg skriver under på flere punkter. Jeg er mest på etsy og epla som kjøper. Det har hendt at jeg har sendt spørsmål om størrelser.

    Rettskriving er viktigere enn mange tror. :)

    Leser gjerne flere tips fremover.

    God påske!
    Hilsen "Svorsk" Agneta

    SvarSlett
  2. Takk for tips! Må innrømme at jeg ikke har tenkt over alle disse tingene. Men som kjøper irriterer jeg meg fort hvis det bare står mål og har kun et bilde. Jeg vil helst se produktet fra alle mulige vinkler, så er nøye på selv å ha mange bilder.

    SvarSlett
  3. Dette er jeg veldig enig i, og vet at jeg ofte kan synde her! Skal ta meg selv i nakken og forbedre meg! Takk for genialt innlegg!!:)

    SvarSlett
  4. Supert innlegg! Takk!

    Ha ei fortsatt god påske! :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk nå har jeg hvertfall skrevet str. på tingene jeg har lagt ut. Ha en god påske.:))

    SvarSlett
  6. Fint at dere syntes det var nyttig. Jeg har flere tips jeg kunne tenke meg å dele etter hvert. Men jeg må nok innrømme at jeg ikke er like flink til å følge alle disse rådene selv. Men jeg prøver, da.
    God påske!

    SvarSlett
  7. Dette er gull verdt for alle som selger på Epla, tusen takk for kjempebra blogginnlegg. Skriv gjerne flere slike innlegg, jeg legger det til på Eplabloggen slik at flere får lest disse gode tipsene.

    Påskehilsen fra Siw. :D

    SvarSlett
  8. Tusen takk for gode tips! Tror jeg må ha en liten oppussing av Epla-butikken min :)

    SvarSlett
  9. Flotte eplatips! Håper mange av selgerne tar dette til seg.

    Og takk for at du viser til Majakjolene mine som tips til god produktbeskrivelse :)

    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
  10. Tusen takk for supert innlegg med gode tips! For oss som ikke er så erfarne er dette gull verdt! Jeg må nok også ta meg selv litt i nakken ;)

    Fortsatt god påske!

    Silje

    SvarSlett
  11. Takk for supert innlegg!
    Tar gjerne imot flere tips jeg! :)

    SvarSlett
  12. Takk for gode tips! :)

    SvarSlett
  13. Kjempebra innlegg, så flott gjort av deg å tipse oss andre Epla-selgere om slikt!

    SvarSlett
  14. Takk for gode tips :) Tror nok mange (inkludert meg selv) er for lite flinke til å "skryte av" sine egne produkter, men det er jo slik man selger.

    SvarSlett
  15. Detta var heelt supert!! Når man er ny i gamet, er det joggu ting og tang som flyr en hus forbi...så tusen takk for flott innlegg:)

    SvarSlett
  16. Kjempebra innlegg! Tusen takk. :o))

    SvarSlett
  17. Å så flott med mange gode tips. Takk for at du tok deg tid til å lage innlegget :)

    SvarSlett
  18. Jeg har akkurat startet egen butikk, og dette var bra tips:_)
    Takk...

    Ha en fin kveld...

    SvarSlett