torsdag 3. juni 2010

Eplaselgernes BESTE TIPS! Del 2

This is the second part of the Norwegian Epla-sellers best tips.
This time marieflyfly, Papirfabrik and Sting & Ting tekstildesign will share their knowledge. I'm so grateful that they have spent some of their precious time to help us!
The rest of the post will be in Norwegian, but if you want to read Google's translation, click here.

Air sølvkjede med venezianske glassperler fra marieflyfly.

Tips fra Marie som driver marieflyfly:

Det aller viktigste jeg har lært den tiden jeg har hatt butikk på epla, og kanskje enda mer på Etsy der konkurransen er nådeløs, er betydningen av gode bilder. Man må selvfølgelig ha et produkt folk ønsker å kjøpe, men bortsett fra det er det ingenting som er viktigere enn fotografiene dine når du vil selge noe på nettet.

Jeg tenker at bildene mine har to oppgaver. De skal gi kunden nødvendig informasjon, og de skal gi butikken min oppmerksomhet.

Kundens behov for informasjon blir dekket hvis bildene er klare og tydelige, og gir et korrekt inntrykk av produktet. Du bør ta flere bilder som viser alle sider av produktet, og minst ett bilde bør vise hele produktet. Jeg tenker på disse bildene som informasjonsbilder, og de må være gode nok for sitt formål, men utover det, bruker jeg ikke noe særlig tid på dem.

Den andre grunnen til at bildene er så viktige (og nå tenker jeg kun på det ene bildet du velger som hovedbilde), er at de skal friste folk til å klikke inn i butikken din, de er en viktig del av imaget ditt og de er med å gjøre butikken din gjenkjennelig. I tillegg vil gode presentasjonsbilder
øke sjansen for at du blir vist på forsiden av Epla og presentert i blogger. Disse bildene bruker jeg mye tid på. Jeg tar hundrevis bilder av hvert smykke, forkaster og sletter de fleste, og hvis jeg ser at antallet
visninger er lavt, tar jeg nye bilder, med bedre lys og kanskje en ny bakgrunn. Presentasjonsbildet trenger ikke vise hele produktet. Det er jo kjekt å se hva det er, men de beste bildene får du ofte med å gå tett innpå, beskjære kraftig, prøve forskjellige vinkler og bruke en blenderåpning som gjør at produktet, men ikke bakgrunnen, er i fokus (med et kompaktkamera får du denne effekten når du bruker makrofunksjonen). Det siste er spesielt viktig hvis du bruker en bakgrunn med mye mønster eller detaljer. Det er mange gode fototips rundt om på nettet, og det lønner seg å bruke litt tid på sette seg inn i det. De viktigste fototipsene er å ta bildene i dagslys, uten blitz. Jeg bruker timer og stativ for å være sikker på at bildene blir skarpe, og bruker som regel makrolinse. Hvis du ikke vil investere i timer og stativ, kommer du langt med selvutløser og en ertepose på toppen av en bokstabel. Du trenger ikke et flott kamera for å ta gode bilder, men det
lønner seg å bli kjent med det kameraet du har. Se om det har makrofunksjon, om du kan stille hvitbalansen, lær å bruke selvutløseren og skru for all del av blitzen.

Ellers tror jeg det er viktig å skrive litt om hvem du er, og ikke minst ta med noe om salgsvilkår i profilen din. Det er viktig å fremstå som profesjonell og tillitvekkende, og da må man vise at man har tenkt gjennom
og akseptert hva man må gjøre dersom noe går galt (skade på produkt, mangel, pakke forsvunnet i posten osv). Skikkelige produktbeskrivelser er også en del av dette. Det er ikke nødvendig å skrive mye eller bruke blomstrende vendinger, men nødvendige mål og informasjon om materialene som er brukt, synes jeg nok bør være med.

Marieflyflys blogg.

Ballongen, -signert trykk fra Papirfabrik.

Tips fra Katrine som driver Papirfabrik:

Det tar en stund å finne sin identitet. La deg inspirere av andre selgere både på Epla og på Etsy, men følg alltid din egen magefølelse og intuisjon.

Det man har glede av å lage er ofte det som blir best. Hvis noe selger i butikken, prøv å finn ut hva det er som fenger kundene og bygg videre på det når du lager nye ting. Ikke regn med å treffe spikeren på hodet med en gang, det er av prøving og feiling man lærer. En gammel lærer på kunst- og -håndverksskolen sa alltid: ”Ting tar tid”. Det er virkelig sant. Og ellers, gi aldri opp!

Å ha en god beskrivelse er alfa omega, det er kjempeviktig å skrive hvilke størrelse produktet har, og hva slags materiale det er laget av. Det hender jeg finner bilder på Epla der det ikke står spesifisert verken størrelse eller teknikk, da vet man jo ikke hva man får.
Gode fotografier av produktet er selvfølgelig like viktig som god beskrivelse. Prøv gjerne å ta litt spennende bilder, sett produktet inn i et enkelt interiør eller i naturen. Om våren og sommeren er det ofte bra lys
ute. Kanskje du kan legge produktet ditt på hagebordet med et par runde steiner ved siden av? Dette forteller litt om hvordan produktet vil se ut når det er i bruk. Pass allikevel på at produktet trer tydelig fram og ikke forsvinner. Tenk minimalistisk. Et annet triks er å ta bilde av hånda di somholder produktet eller legge en linjal ved siden av slik at man lett skjønner størrelsen på produktet.

Dersom produktene dine er tredimensjonale, bør du ta bilder fra alle vinkler. Uansett bør du ha flere bilder, ikke bare ett. Hvis du har et fotoredigeringsprogram bør du tilpasse fargen på produktet slik at det blir
mest mulig fargen slik den er i virkeligheten.

Vær selvkritisk. Tenk etter om du selv ville ha kjøpt produktet slik det framstår i butikken.

Kommunikasjon med kundene er viktig slik at de føler seg ivaretatt og kanskje også kommer tilbake. Send med en gang en hyggelig epost hvor du takker for ordren og gir informasjon om når varen vil bli sendt. Vær også nøye med å sende varen i tide og gjør deg litt flid med innpakningen. Det erså lite som skal til , litt sølvtråd og silkepapir, et lite glansbilde festet på pakken etc. Legg gjerne ved et visittkort og en ekstra liten
”gave”. Det skal være en hyggelig opplevelse å motta pakken.

Link til Katrines nettside og blogg.

Blomstrende Majakjole fra Sting & Ting tekstildesign.

Tips fra Ida Victoria som driver Sting & Ting tekstildesign:

Jeg har vært Epla-selger siden starten, og har både kjøpt og solgt en god del. I løpet av perioden jeg har vært selger på Epla, føler jeg at det hele tiden dukker opp tips og ideer som gjør at jeg kan forbedre butikken min. Jeg har hele tiden vært bevisst på hva jeg skriver og hvordan jeg presenterer produktet - men det er alltid noe jeg kan gjøre for å forbedre meg.

Å ta produktbilder er kanskje den største utfordringen. Man skal tenke på lys, bakgrunn, vinkler, detaljer og plassering av motiv. Mange av Epla-selgerne tar flotte produktbilder, men mange har nok litt å lære.

Når jeg snakker om bilder, vil jeg spesielt trekke frem hovedbilder som noe å tenke litt ekstra på. Fordi de små hovedbildene på Epla automatisk blir firkantet, kan det se litt rart og ufullstendig ut dersom det er brukt et avlangt produktbilde, eller det ikke er nok luft rundt produktet. Når jeg tar bilder av produkter, tenker jeg alltid på at jeg må ta ett som gjør seg bra og blir tydelig som hovedbilde. Jeg beskjærer bildene i et
bilderedigeringsprogram for å få det riktige formatet. Jeg bruker også oftebilderedigeringsprogram til å gjøre bildene lysere, og justere på fargene dersom de ikke er OK. Husk på at et godt produktbilde, ikke nødvendigvis er det samme som et godt hovedbilde. Tenk plassering av motiv i forhold til den lille firkanten det skal vises i.

Produktbeskrivelse vil jeg også trekke frem som en vitkig del. Står det lite eller ingenting om et produkt jeg kikker på på Epla, kan jeg miste interessen for det. Jeg vil vite hva det er laget av, hva det er fóret med,
hvordan det ser ut bak, etc.

Personlig er jeg veldig opptatt av materialkvalitet, og skriver alltid hva stoffene jeg bruker er laget av. Selv kjøper jeg aldri noe der dette ikke er opplyst. Om stoffene er gjenbrukt eller nye, er også viktig å få med.

Jeg vil også være litt pedantisk, og påpeke at jeg gjerne skulle sett færre skrivefeil og mindre særskriving i produktomtaler. Jeg vil anbefale eplaselgere å lese korrektur på det de skriver.

Og husk på at det hele tiden er mulig å redigere produkter på Epla! Dersom man kommer på noe mer å skrive, vil skrive om litt, endre produktnavn, endre eller legge til flere bilder - så er det bare å gjøre det :)

Link til Idas blogg.

Tusen takk, Marie, Katrine og Ida Victoria!
Hvis du gikk glipp av første del av Eplaselgernes BESTE TIPS, fra Maganda, Handmade Vibeke og Ingrid Riddervold design, kan du lese den her.
Jeg har flere ideer til andre eplatips, men vil gjerne høre hva du ønsker deg tips om!

2 kommentarer:

  1. Tusen takk til alle sammen for kjempefine tips! :) Jeg har hatt god nytte av tipsene, og syns det er flott at dere vil dele! Ha en fantastisk dag!

    SvarSlett
  2. Så fine og nyttige innlegg Unni! Du er gull verdt for alle EPLA selgerne og vi kan alle med fordel følge ditt eksempel :)
    Ha en fin sommerkveld!
    Hilde Iren

    SvarSlett