fredag 28. mai 2010

Eplaselgernes BESTE TIPS!

The Norwegian marketplace Epla was launced November 16th last year. It has turned out to be a
success! For this 6 month anniversary, I've asked some of Eplas significant sellers what their best tips are. (Of course, there are many more with great shops doing well on Epla, and many more on my favourite list! But I had to start somewhere...) Some of them will also be known to you from Etsy.
The sellers' answers will be in Norwegian, but if you follow this link, you'll get the Google Translators English version.

Da jeg spurte noen eplaselgere om deres beste tips, hadde jeg egentlig forventet meg et par korte setninger fra hver. Men du verden for svar jeg fikk! Utfyllende og med gode råd for oss som driver eplabutikk. Noen tips går igjen hos flere. -Det viser oss bare hvor viktige de er!
Så finn deg en god kopp te (eller latte, som jeg foretrekker), og sett deg godt i en god stol, for her kommer noen riktig gode tips fra Handmade Vibeke, Ingrid Riddervold Design og Maganda.
I neste uke kommer det tips fra Marieflyfly, Papirfabrik og Sting & Ting tekstildesign. Så følg med!

Iphone-etui fra Handmade Vibeke.

Tips fra Vibeke som driver HANDMADE VIBEKE:

En ting jeg er veldig opptatt av er bildene. Ha klare bilder med riktig fargegjengivelse, og gjerne fra alle mulige vinkler. Da slipper kjøper å lure på hvordan produktet ser ut fra baksiden eller på innsiden.

Et annet tips er å oppdatere butikken ofte. Da får mange sett butikken din,og gjentatte ganger er jo aldri en dum ting:)

Ha en ting som er "din greie" som du alltid har mye av i butikken. Jeg har tampongetuier og lommebøker som min greie. Disse sørger jeg for å alltid ha et visst utvalg av, i mange forskjellige farger og mønstre.
Dette er ihvertfall hvordan jeg gjør det, og som ser ut til å funke for meg

:) Håper andre også kan ha nytte av disse tipsene.
 

Vinylskål / resirkulert LP fra Ingrid Riddervold Design.
 
Tips fra Ingrid som driver INGRID RIDDERVOLD DESIGN:
 
 - Skriv utfyllende beskrivelse av tingene og legg ut mange bilder. Jeg kjøper aldri noe som bare har ett bilde og jeg ikke får vite hvordan baksiden ser ut, hva det er laget av eller størrelsen. Har som oftest ikke tålmodighet til å sende mail og spørre heller, så da klikker jeg videre. En god historie rundt produktet hjelper veldig på kjøpslysten!
- Ikke selg ting for billig! Billig håndtverk havner i kategorien hjemmelaget, og ødelegger for deg selv og alle andre på epla. Når det er for billig tenker jeg at det er dårlig kvalitet, eller rett og slett ikke verdt noe. Hvis du selger det billig fordi det ikke er "fint nok", bør du heller gi det bort til familie/venner enn å trekke ned standarden på butikken din.

- Spar tid med PayPal. Noen minutter her og der med mail frem og tilbake, kontonummer, og inn på nettbanken to dager senere er kanskje ikke noe pes i starten, men for en som driver eget firma er tid faktisk penger. Med paypal får du betalingen samtidig som bestillingen og kan sende pakken samme dag.

Ingrid har lagt ut en veldig god post på bloggen sin: Tips til prissetting på epla.no
 
Jungelsmekke I
 
Tips fra Gunn som driver MAGANDA:
 
Ting tar bestandig lengre tid enn hva du tror...

Det tar lang tid å legge ut nye produkter på Epla (ta bilder, redigere bilder, skrive produktbeskrivelser og laste opp bilder). Det tar tid å blogge (skrive innlegg, ta bilder, redigere bilder, laste opp bilder, svare på kommentarer, besøke andre blogger). Det tar tid å pakke produkter og sende de. Det tar tid å svare på mail. Det tar tid å lage nye mønstre, sy prøvemodeller og teste ut nye produkter.
Ellers er noe jeg tenker på at jeg syns alle som har en Epla butikk bør tenke på den som en butikk, selv om det er bare et sted der du selger unna overskuddslageret fra hobby(ene) din(e). Altså svare på henvendelser innen rimelig tid, sende ut pakker kjapt etter du har mottatt betaling og ikke minst ta ordentlig betalt for det du selger. Selv om det er bare en hobby så har du faktisk brukt av din egen tid for å skape noe, du har brukt penger for å kjøpe materialer. For min del betaler jeg ikke de største pengene for materialer når jeg syr hovedsakelig fra brukte tekstiler, men jeg bruker tid og penger på å reise rundt på loppemarkeder og bruktbutikker, det tar tid å vaske alle stoffene, for å ikke snakke om penger for vaskemiddel og strøm. Jeg har betalt mange penger for symaskinene mine og alle sytrådene og alt annet utstyr som jeg trenger for å skape noe av et gammelt dynetrekk. Husk alt dette når du skal sette pris, ikke selg deg for billig! Det er tross alt håndarbeid, det kommer ikke fra en fabrikk i Kina.

Jeg er veldig glad i å skrive lister. Det er en veldig god følelse å stryke ut linje etter linje når du får unna ting, men når man holder på med å skape kan man ikke følge lister. Kast listen (eller legg den bort i alle fall) med en gang du kjenner kreativiteten strømmer inn. Når man har en Epla butikk er det så mye annet som skal gjøres som ikke er kreativt, så jeg har lært meg at når jeg har lyst til å lage noe bare må jeg gjøre det MED EN GANG. Så får jeg heller bare ta et par ekstra timer senere for å svare på mail, pakke ordrer og oppdatere butikken.

Har du gode tips? Ta kontakt med meg HER.
Neste uke: marieflyfly, Papirfabrik og Sting & Ting tekstildesign.

8 kommentarer:

  1. Great post! Thanks for the translation link, Unni!
    I especially like the points made about how much time things take to be accomplished and time = money!
    Best Wishes to you all!

    SvarSlett
  2. super post Unni! flink på deling er du :) God helg!
    Hilde Iren

    SvarSlett
  3. Så flott med disse tipsa. Har etterhvert vurdert å selge noe av det jeg lager. Men skal jobbe litt med å finne uttrykket mitt og noe som ikke tar altfor lang tid å lage, og som kan være av interesse for andre å kjøpe.

    Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen jeg fikk av deg. Masse hilsen Turid

    SvarSlett
  4. Dette var veldig nyttig for meg som er i ferd med å kaste meg ut på dypt vann med The Yooniverse Studio og produkter. Tusen takk og venter spent på neste ukes tips!
    Hilsen Mai Yoon

    SvarSlett
  5. Bra post! :)
    Jeg bruker ikke paypal så jeg kan jo ha litt problemer med det etterhvert, men om jeg selger mye mer så kommer jeg nok til å starte med det. Håper markedet mitt tar seg opp!!
    http://epla.no/shops/marimakrame/

    SvarSlett
  6. Takker alle sammen for mange gode tips, både i del 1 og del 2. Det gjør godt å se at det er mulig å få det til :) Mvh Anja

    SvarSlett
  7. Takk så mye Unni!
    Dette var bare supert!
    Jeg har selv hatt veldig lyst å spørre etablerte Epla-selgere
    om hvilke tips & gode råd de har,så nå sparte du meg for mye tid & spørre-kvaler...
    Gleder meg til forsettelsen.

    >--- Janne --->

    SvarSlett