fredag 14. mai 2010

Eplatips 3 - INNPAKNING

Flotte og gode kluter fra byVeronica!

Det å få en pakke fra en Eplabutikk, er ikke som å få en pakke fra en hvilken som helst annen nettbutikk!

De håndlagde produktene fortjener en helt spesiell innpakning, og det får de!

Mange av pakkene jeg har bestilt, har fått meg til å føle det som om jeg har fødselsdag.

Øredobber (men det kan du jo ikke se) fra 
PINK FOXES and everything that looks smashing!
Hvite Chrysantemum hårnåler fra PINK FOXES and everything that looks smashing!

Innpakningen man velger, er med på å understreke butikkens profil.
Hvordan er din butikks profil?

For meg som driver med redesign og hele tiden prøver å tenke miljø, ville det være unaturlig og feil å bruke plast og mye unødvendig innpakning. Først brukte jeg de papirene man får på blomstene i blomsterbutikken. Trykket på dem og pakket inn med dem. Men etter hvert ble det for mange bestillinger (heldigvis) og for dårlig tilgang på brukt papir. (Kan jo ikke kjøpe blomster hele tiden.)
Jeg måtte bestille ferdig papir med sauene mine på. Men resirkulert gråpapir, vel og merke! Jeg er litt usikker på om jeg vil anbefale denne løsningen, fordi for å få papir med mitt eget trykk, måtte jeg bestille enorme mengder. Jeg har regnet ut at det vil ta meg 30 år å bruke opp dette papiret… (Noen som vil kjøpe gråpapir med søte sauer på? Papiret kan kjøpes HER.)

Boblekonvoluttene jeg sender er brukte fra skolebiblioteket. Kanskje du kan finne en bedrift i nærheten av der du bor som har mange boblekonvolutter til overs?

Jeg klipper ut hvite lapper fra brukte konvolutter, stempler dem med logoen min og limer over den gamle adressen. Det ser kanskje ikke så stilig ut, men det understreker den miljøvennlige profilen, synes jeg. Og når jeg er tom for boblekonvolutter, bruker jeg gråpapiret mitt.

Apropos boblekonvolutter. Se på denne fantastiske konvolutten fra Carambatack Design.


Du kan lese om Annette Mangseths dag i "My day is Friday"-bloggen. Det er også et bilde av henne der hun tegner på konvoluttene sine. Kult!

En håndskrevet hilsen med takk for handelen hører med når man sender et hjemmelaget produkt.
Til takk-for-handelen-lapper bruker jeg papprester fra papirinnsamlingsboksen. De stempler jeg med logoen min og lager hull i. Andre ganger bruker jeg tynn kartong fra emballasje som jeg syr små biter av trykte stoffrester på.


Hvis du har visittkort med kontaktopplysninger, gjør du det lettere for kunden å ta kontakt igjen senere eller å anbefale deg til andre.
Hos Moo får du kjøpt fine kort med bilder på. Også kort med resirkulert, miljøvennlig papir!
Det skal følge et angrerettskjema med alle nettkjøp. Dette har gitt meg hodebry, for jeg liker ikke å produsere ekstra papirsøppel. Men så bestilte jeg et smykke fra MONOme og fikk samtidig et kjempetips!

Hun legger ved angrerettskjemaet som pdf-fil når hun sender ordrebekreftelse til kunden. Kjempesmart!

Øreringer fra MONOme.


Dette bildet har jeg rappet fra bloggen til Handmade Vibeke. (Håper det er greit, Vibeke!)

Til sist en pakke med veldig tøft kort fra Smask!

15 kommentarer:

  1. heldig du er,kjempefine ting!!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig omtale! Er så enig med deg i det du skriver! Selv er jeg veldig opptatt av at innpakkede ting skal ta seg bra ut, og at det dermed skal fortelle litt om omtaken som ligger bak det som befinner seg inni der. Masse gode eksempler her, og jeg må si at jeg var meeeeget imponert da pakken jeg bestilte hos deg kom: Gjennomført fra A til Å!:)

    SvarSlett
  3. For et hyggelig innlegg! Jeg er så enig med deg :) Jeg har fått pakker (eller gaver kan man nesten kalle det) fra både byVeronica, Pink Foxes og din butikk - og det er virkelig en liten fest å åpne. Og det er enda en god grunn til å handle på epla, man får så mange gode tips av de andre selgerene :)

    Et annet tips til angrerettskjema for de som ikke er så datakyndige er dobbeltsidig kopi og krympet ned til A5 størrelse. Da gjør man 4 ark til 1 ark - og det hjelper :)

    Og jammen godt at sauepapiret ditt kommer til å vare i 30 år - jeg har nemlig tenkt til å ha glede av butikken din minst så lenge :)

    Og du kan selvfølgelig rappe bilder anytime Unni :) Det er bare hyggelig! Takk for omtale:)

    SvarSlett
  4. Kjempefint med deling Unni! Og veldig hyggelig å bli nevnt :)) med bilde og alt, tusen takk!

    Og til noen som lurer på dette med pdf-angrerett-skjema: jeg googlet frem et skjema, tok det inn i word, endret med mine opplysninger og lagret som PDF. Enkelt og greit syntes jeg.

    Og jeg kan også bekrefte at pakkene fra deg Unni med sauepapir er kjempefine! Sikker på at du får brukt det opp :)

    Hilde Iren / MONOme

    SvarSlett
  5. Fint blogginnlegg! Jeg liker innleggene du har laget med eplatips :)

    Inspirert av innlegget ditt, har jeg skrevet om hvordan jeg pakker inn mine pakker.. :) http://idaogmuskatt.blogspot.com/2010/05/pene-pakker.html

    SvarSlett
  6. Flott med tips fra dere også! Er det andre som har noen erfaringer å dele?
    Fint blogginnlegg med gode ideer i linken fra deg, Ida Victoria!

    SvarSlett
  7. Kjempe bra Unni! Du er gjennomtenkt fra a ti å! (tar av meg hatten!)
    Og i dag var det min tur! Pakke fra Unni! Kjempeflott! Fint kort med vesla på!
    God 17 mai helg!!

    SvarSlett
  8. he he! Du veit at det mest brukte superlativet her borte er KJEMPE! ;) Eg strør rundt meg ser er ! Kjeeeempe kjeeeekt! ;)

    SvarSlett
  9. Tusen takk for fine tips og fin omtale Unni! :) Helt topp! :)

    Silje

    SvarSlett
  10. Åh, angrerettskjema som pdf! For en god idè!
    Kjempefin post. Jeg holder på å forandre litt på innpakningen til mine produkt, og det er alltid en utfordring å finne balansen mellom estetikk, miljø og økonomi! -m-

    SvarSlett
  11. Bra innlegg og gode tip til både innpakking og angreskjema - det siste hadde jeg ikke tenkt på var en mulighet, pdf er jo kjempelurt!!!

    SvarSlett
  12. Mange flotte tips Unni! Takk for det! :) Jeg ble inspirert! Spesielt var de konvoluttene utrolig flott pyntet!!

    Jeg bruker og emballasjen om igjen (som bobleplast, boblekonvolutter og silkepapir).
    Er ikke vits i å kaste noe man kan spare miljøet ved å bruke flere ganger. :)

    Når det gjelder angrerettskjema på pdf så er det lurt så sant mottaker har printer.

    SvarSlett
  13. Som kunde vil jeg bare si at jeg setter stor pris på at selger har gjort seg litt flid med innpakkingen. Det gjør det lille ekstra, at man blir satt pris på og fører til at jeg får lyst til å handle igjen.

    SvarSlett
  14. Tusen takk for alle tips!

    Selv bruker jeg emballasje om igjen og venner og bekjente samler sike ting til meg. Føler meg litt mer miljøvennlig da. :o)

    Jeg har og begynt å sende angreskjema via mai. :o)

    SvarSlett
  15. Her var det mange fine tips. Tusen takk!! Selv bruker jeg søte Organza gaveposer, bobleplast og smartpost-konvolutter eller boblekonvolutter. Har akkurat startet opp, og venter på både stempel og visittkort. :) Det blir det blir, man lærer noe nytt hver dag.

    SvarSlett