Du har åpnet eplabutikken din og lagt ut de håndlagde produktene dine.
Men hva skjer? –Ingen ting?
Det kan være trist og skuffende å oppleve at det man har brukt tid og kjærlighet på å lage, ikke selger.
”Er det ingen som liker det jeg lager?” -Tenker du kanskje.
Men mest sannsynlig er det helt andre grunner til at du ikke selger. Her er noen forslag:
1. ER BUTIKKEN DIN BORTGJEMT OG USYNLIG?
Eplabutikken din er kanskje det første viktige steget du har gjort for at andre skal kunne finne tingene dine på nettet. Men det er ikke nok bare å ha åpnet butikken og lagt inn produkter.
En butikk med noen få varer, hvor det ikke skjer noe ”nytt”, er nesten umulig å legge merke til. Du må også bruke andre kanaler for å bli lagt merke til. For eksempel blogg, Facebookgruppe, annonse, osv. Se denne posten om Markedsføring.
2. LAVSESONG?
Sommeren kan være veldig stille. Spesielt juli. Oktober kan også være rolig. (Før julesalget starter.) Ikke fortvil! Tiden kan jo brukes til å designe nye produkter og fylle opp butikken! Selv bruker jeg gjerne den rolige sommertiden til å jobbe med å tegne/lage nye trykk.
3. ER IKKE PRODUKTBILDENE GODE NOK?
Bildene vil stort sett alltid kunne gjøres bedre. Jeg har selv en haug med bilder jeg vet jeg burde ta på nytt.
–Og det gjør jeg ofte også. Se Eplatips om Produktbilder her.
Plonka har gode produktbilder!
4. HAR DU MANGELFULL PRODUKTBESKRIVELSE?
Mangler produktene dine viktig informasjon som mål og hva det er laget av? Skrivefeil?
Se Eplatips om Produktbeskrivelse.
5. LEGGER DU IKKE UT NOE NYTT?
Når du legger ut et produkt på Epla, vil det vises en liten stund på forsiden under ”Siste innlagte produkter” og en lengre stund hvis man trykker på ”Se flere”. Jeg tar gjerne en titt et par ganger om dagen på hva som er nytt på Epla, og det tror jeg mange andre også gjør.
Hvis du lager mange nye ting og legger alt ut samtidig, mister du sjansen til å være synlig lenge. Legg helst ut noe nytt hver dag og gjerne flere ganger om dagen. –Hvis du har så mye nytt, da. Men uansett hvilken produksjonshastighet du har, spre de nye produktene utover et lengre tidsrom. Carambatack Design er god til dette. –Har du lagt merke til trykkene og kortene hennes? Det ligger stort sett noe nytt ute hver dag.
Hold butikken din spennende og kundene dine interesserte ved å fornye produktutvalget og legge ut noe nytt med jevne mellomrom.
Blomsterjente - Signert trykk fra Carambatack Design.
6. FEIL PRIS?
Prisene dine er sannsynligvis ikke for høye. Snarere tvert i mot. Vi er vant til å tenke at det er sammenheng mellom kvalitet og pris. Så hvis noe er FOR billig, kan vi bli skeptiske.
Men hvis du lager akkurat det samme som noen andre, vil kundene naturligvis sammenligne prisen.
7. ROTETE BUTIKK?
Er butikken din full av alt mulig? –En blanding av ulike teknikker og produkter? Da kan det kanskje virke som du fortsatt er i startfasen og eksperimenterer og ikke har funnet din nisje ennå. Det kan også bli visuelt rotete.
Et eksempel på en butikk som er ryddig å se på og som har et klart definert produktutvalg er Kaptein Biff som hekler fargerike og søte leker til barn. Der vet man hva man får og utvalget er bra innen sjangeren.
Aperangle fra Kaptein Biff.
8. SETT DET FØR?
Har du en tydelig profil med produkter som er spesielle for din butikk?
Hvis det du lager egentlig bare er noe du har sett hos andre og kopiert, hvorfor skal man handle det hos deg da? Hva er spesielt med dine produkter? Kan man kjenne igjen det du lager og tenke ”Å, ja! Det er ….!”
Kanskje du bare kan gjøre en vri på det du lager så det blir helt spesielt? La oss si at du lager kjoler. Hva om du lagde kjoler med applikert frukt på, eller dyr, eller bokstaver/tall? Kanskje du til og med tilbyr det navnet kunden ønsker på kjolen? Eller like kjoler til mor og datter? Eller batikkjoler? Utkledningskjoler? Kjoler laget av gamle t-skjorter? Kjoler med kosedyr til? Strikkekjoler?
Mulighetene er endeløse. Du må bare finne dem!
Eplabutikken Maganda er et godt eksempel. Hun lager blant annet smekker, gulpekluter, punger og øredobber. Det er det jo en del andre som også gjør. Likevel kjenner jeg raskt igjen tingene hennes.
–Hvorfor? De har noen fellestrekk som gir en tydelig profil. Når jeg tenker på Maganda, tenker jeg på retrostoffer, Mummitrollet (og andre barne/eventyrmotiv) og på produkter av broderte stoffer. Gunn har greid å skape seg et image som jeg kjenner igjen blant andre tilsvarende produkter.
Smekke, Mummi på camping, fra Maganda.
Dans på roser er en annen lett gjenkjennelig butikk.
Kathrin har sin egen stil og det er god sammenheng i det romantiske uttrykket på produktene i butikken.
Hva er din spesialitet?
9. FÅ PRODUKTER?
Det er ofte slik at jo flere produkter du har, jo mer selger du. På Etsy.com leser jeg i forumet at man bør ha over ca 60 produkter, helst 100. Og jeg har registrert selv også, at det skjer litt mer når jeg kommer over 60. Dette vil nok variere fra butikk til butikk og ulike markedssteder, men det er verdt et forsøk å øke utvalget litt. Ha helst flere utgaver/størrelser av det samme produktet også. Alle liker jo å ha litt å velge mellom.
10. INGEN BUTIKKBESKRIVELSE?
Under fanen "Om denne butikken" bør kunden finne all relevant informasjon om butikken din. Dette viser at du er seriøs.
Se hvordan marieflyfly har gjort det!
Blomsterkrans halskjede fra marieflyfly.
Her var det masse gode tips - tusen takk! :)
SvarSlettEi glimrande samling gode tips - nok ein gong!
SvarSlettTakk for at du deler! :)
Takk for gode tips ja.:)
SvarSlettTakk og takk! Ingenting er som å få gode tips frå dei med erfaring! Eg planlegg Eplabutikk, så dette kjem godt med:-)
SvarSlettNok engang fine tips Unni! :-) Visste ikke dette om over 60 produkter, så kanskje jeg burde fylle opp litt :-)
SvarSlettTusen takk for disse gode tipsa!!!!! det er så flott at du og dere har tatt dere tid til å dele så mange super tips med oss nye og uerfarne. jeg skal gå gjennom butikken min igjen nå. Jeg går tilbake og leser disse tipsene deres m jevne mellom rom. Får alltid nye ideer da:)
SvarSlettVeronika
Flott med tips! Jeg tar en drøss med bilder, men får ikke fargene riktige. Har Canon 450D, så de fleste tar jeg i RAW format. Lillafarger er et herk! For å legge ut bilder må det jo samsvare så godt det lar seg gjøre med fargekartet, men jeg er jo klar over at det er så ymse på de forskjellige maskiner - alt etter det som skjermen er stilt inn på.
SvarSlettSynnøvehilsen
Så hyggelig at dere har nytte av tipsene mine!
SvarSlettSynnøve: Jeg kjenner meg bare så godt igjen i problemet med å ta bilder av lillafarger. Det er nesten umulig å få det riktig! Det hender det blir ganske bra, hvis det er spesielt godt lys der jeg tar bildene, eller jeg har greid å treffe riktig hvitbalanseinnstilling. Men stort sett blir det feil...
å, puh!
SvarSlettDu er flink Unni! Tar nok ein gong av meg hatten!!!!!
Kvar hentar du overskotet frå?
Må innrømme at hos meg er dette og blir det ein hobby og overskotsprosjekt! Og før mor kjem så langt blir det mange skulle,burde, måtte....
Så eg har alltid større draumar enn dei eg når!
Men...så får eg ta konsekvensen av det!;)
Eg må jo ikkje selge for å overleve- eg puttlar i det små for å kjenne at eg lever!
Jammen godt å lese at det er andre også som har trøbbel med lilla! De fleste fargene blir jo så fine! Nå har jeg på nytt stilt inn kameraet, så da er det bare å teste... Synnøvehilsen, igjen
SvarSlettHei, og tusen takk for at jeg ble nevnt! Stemmer også i når det er snakk om lilla, hva ER det med den fargen som er så umulig? Og veldig gøy at du sa det om over 60, mannen min har nemlig en sånn teit teori om at det må ligge få ting ute for at butikken skal virke ekslusiv. Så der fikk han den! Men om jeg rekker å lage seksti ting er noe helt annet...
SvarSlettTusen takk for nok en flott guide! :) Snapper opp noen tips hver gang :)
SvarSlettTakk for tips. Skal ta tipsene til meg <3
SvarSlettTakk for gode tips! :)
SvarSlettJeg har syndet veldig mot nummer 5, men det er slutt fra i dag av :) Hjertelig takk for nok et flott innlegg med gode tips -og for fin omtale om Maganda!
SvarSlettDette var nyttig lesing! Takk for alle de gode tipsene! :-)
SvarSlettHei, Unni! Takk for hyggelig komentar ang produktbildene mine :-). Nyttig og bra innlegg - takk!! gleder meg til forumet er oppe og går på epla - håper det kan bli en fin plass å dele erfaringer og tips på! Hilsen Linda :-)
SvarSlettHei Unni, takk for supre tips. Jeg synder nok også mot nr. 5 stadig vekk, da jeg gjerne lager mye i perioder og legger alt ut på en gang. Skal også prøve å få opp antallet produkter, det er nok lurt å ha mye ute! Når det gjelder hva man selger i butikken syns jeg det er veldig vanskelig å vite om jeg burde starte flere butikker eller ikke... Har jo endel forskjellig og håper ikke det virker rotete. Både kunst og fugler og puter ++... Har planer om en vintage butikk også, men denne blir for seg selv, da. Om noen har noen innspill på om jeg burde lage en egen side med f.eks kunst, tar jeg gjerne imot tips :) Har snakket med noen, men er delte meninger om hva som er best. :)
SvarSlettHilsen Elisabeth
Hei igjen og takk for konstruktive innspill! Er jo ganske ny i gamet både med å selge på nett og blogge, så er veldig glad for alle tips jeg kan få :) Hovedproblemet mitt er vel egentlig at jeg har så mange ideer hele tida, sånn at jeg ikke klarer å lande på hva butikken skal inneholde. Har ikke tålmodighet til å lage de samme produktene mange ganger, så jeg må prøve å finne en rød tråd i det hele :) Dersom jeg åpner en ny butikk er det mulig jeg kommer til å kalle den noe med Clementine - f.eks. Clementine vintage eller noe i den duren, sånn at de henger litt sammen... Selv om det kanskje er et litt kjedelig navn... hmm... neimen ikke lett :)
SvarSlettHei Unni:) Jeg ser at du har holdt på en stund som har så mye erfaring:)
SvarSlettHer var det utrolig mange gode tips som jeg kommer til å benytte meg av siden jeg er nybegynner.
Hilsen May Iren